Puurheid.... happinez... en inspirerend Nepal. - Reisverslag uit Thamel, Nepal van Myrthe Bakels - WaarBenJij.nu Puurheid.... happinez... en inspirerend Nepal. - Reisverslag uit Thamel, Nepal van Myrthe Bakels - WaarBenJij.nu

Puurheid.... happinez... en inspirerend Nepal.

Door: myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

31 Januari 2015 | Nepal, Thamel

Alleen reizen is: uitdagend, spannend, durven, doen, niet altijd makkelijk, soms confronterend, maar vooral inspirerend.
Alleen reizen zet je aan het denken, aan het denken over de invulling van je leven.
Is datgene wat je in het dagelijkse leven doet echt wat je wilt?

Zijn er 'dingen' die je misschien zou willen doen, maar voorheen niet aan dacht of niet durfde die stap te zetten.
Immers.... je studeert en gaat aan het werk waar je voor gestudeerd hebt, dat is de 'gewoonte' (in hoeverre er nu banen beschikbaar zijn in Nederland natuurlijk).

Als je alleen reist kom je een hoop mensen tegen. Iedere reiziger heeft zijn eigen verhaal. Je raakt met elkaar aan de klets over zijn/haar leven en ook wat je zou willen doen. Inspirerend is het zeker, zoveel reizigers die door te reizen tot bepaalde conclusies komen. Het resultaat is vaak; ze willen wat anders dan dat ze eigenlijk in het dagelijks leven doen.
Door gesprekken ga je nadenken wat je talenten zijn, creativiteit en het gene wat je triggert en motiveert om te doen. Voor de 1 is het om met zijn hobby, schilderen, meer mee te doen. Voor de ander is van fotografie zijn beroep te maken.
Zo heeft elke reiziger die ik tegen kwam wel iets ontdekt waar hij zij wat meer wil doen.

Kortom.... meer je hart volgen, intuitie en dat gene doen wat je happy maakt. Niet dat gene moeten doen zoals het in het 'boekje' staat, omdat dat zou horen.

Ik ben deze week bijv. begonnen met het schrijven van een verhaal. Door het schrijven van mijn blogs kwam ik erachter dat dit mij blij maakt en triggert om meer te schrijven.
Dus... een poging doen om hier meer mee te doen. Gewoon voor mezelf.... omdat ik dat leuk vind!
En ik heb nog meer in het verschiet..... dingen wat ik wil starten als ik terug ben in Nederland.

Nepal draagt ook bij aan relativeren van het leven wat je hebt. Dit land is zo puur, de mensen zijn zo puur.
Vrijheid, geen oordelen, blij zijn met de hele kleine dingen..... behulpzaam, geen materialisme... puur.
Puur en eenvoud.

Elke dag maak ik een wandeling door Kathmandu, er gaat geen moment voorbij dat ik niet met een lokal aan de praat ben.
Deze week waren er veel inspirerende ontmoetingen. Een ontmoeting met een Nepaleze student die graag beter Engels wilt leren. Hij wilde ea vertellen over de tempels waar we langs liepen. Het was een student Old Monastery Thanka art (prachtige super gedetailleerde schilderingen, oa mandala's). Een studie van 10 jaar, 10 jaar lang en 6 dagen in de week minimaal 2 uur per dag schilderen. Schilderen met maar 1 yak-haar! Priegelwerk. En pas na 10 jaar mag je jezelf 'master' noemen en je naam onder je werk zetten, pas na 10 jaar!
Ik heb een art werk van hem gekocht.... mijn herinnering aan een inspirerende middag met als afsluiting een kop chai in een lokal cafeetje!
Of een ontmoeting met een chinees meisje... waar ik naast zat tijdens het luisteren naar de uitvoering van de mantra's (korte pratende/ zingende gebeden) door de boedhistische monniken in een tempel. Ze deed ook mee en vertelde daarna dat ze er elke dag kwam. Ze is Hongkong ontvlucht en verdiept zich nu in het boedhisme. Ze is op zoek is naar peacefull, puurheid en een wereld waarin het niet uit maakt hoe je bent.
Of tijdens het wandelen door een straatje met alleen maar shops met Ayurvedische medicijnen of blikken met kruiden/leaves (medicijnen op natuurlijke basis: kruiden, leaves..puur natuur).Een walhalla... wauw! En uitgenodigd worden voor een kopje thee in de shop terwijl ik ea vraag over bepaalde Ayurvedische medicijnen. Interessant en triggert om me meer te verdiepen in ayurveda. (Ik hoor bepaalde mensen al zeggen,.. gaat ze weer het kruidenvrouwtje /euqualipta!)

Zo maak ik elke dag wel wat mee. Elke dag inspirerende ontmoetingen met mensen, van backpackers tot lokals. Geen enkele dag is saai! En ik ben nooit alleen....

In Pokhara was ik wel een week alleen, en dat is soms ook fijn! Ik heb een 5 daagse cursus gedaan 'ayurvedische massage', een massage gericht op gezondheid. Een hele hoop stappen.. niet makkelijk, maar heb het certificaat gehaald! Dus wie wil...?
Daarnaast, elke ochtend om 7 uur deed ik samen met mijn cursusdocent 1 op 1 yoga en pranayama  (ademhalingsoefeningen gericht op gezondheid). En 1 dag zelfs een ayurvedische detox, het drinken van bepaalde drank (water, limoen en zwart zout) en bepaalde detox lichamelijke oefeningen.
Als dat geen me-time weekje was.....

Aanstaande maandag start ik in een revalidatiecentrum voor kinderen met cerebrale parese, 3 weken aan de slag daar.

Wist je dat....;
- ik volgens mijn cursusdocent Ayurvedische massage  'magic hands' heb.... haha! Dus wie wil?
- ik volgens de Nepalezen niet Nederlands kan zijn: Nederlandse mensen zijn groot en dat ben ik niet.
- volgens de Nepalazen je goede karma hebt, als je werkt als vrijwilliger tijdens je reis.
- verblijven in Nepal goed voor je ego is... de Nepalezen staren wat af (mannen en vrouwen)!
- mensen denken dat ik uit Australië, Polen, Scandinavie of Frankrijk kom... maar zeker niet uit Nederland haha. Whyy??
- ik ook wel Amerikaans kan zijn.... dacht iemand aan mijn Engelse accent te horen. Of dat nou zo positief is...
- er wel min. 1x per dag op straat iemand sneaky naar me toe komt en fluistert 'hash, weet?'. Jongens... zie ik er nou echt uit alsof ik daar op zoek naar ben.. IK? Haha!
- er ongelofelijk veel chinezen en koreanen in grote groepen op vakantie gaan naar Nepal?
- ik erachter kom dat ik er van hou om simpel te leven, geen materialisme.
- een backpacker een hoop quotes uit zijn mouw schudde.. 'time is an intervention'... tja!
- ik hier zo langer zou kunnen blijven en zo aan de slag kan in een restaurant.
- ik na 3 maanden zonder eindelijk weer een groene smoothie heb gehad, verrukkelijk!!
- de Neplalezen de meest vriendelijke, sociale, behulpzame en blije mensen zijn die ik ooit ben tegengekomen.
- ik alweer bijna naar huis kom?

Namaste! X

  • 31 Januari 2015 - 19:12

    Corrie En Co:

    wat een verhaal, waar Nepal al niet goed voor is.
    leuk om je verhalen te lezen en zo herkenbaar!!!!
    heel veel plezier bij het cp centrum en doe iedereen maar de groeten van ons: fufu (ik) en fufa (Co).
    dit betekent oom en tante en op 26 november wordt de fufu en fufa dag gevierd, heel bijzonder.
    geniet van je tijd daar, het is zo om, groetjes uit Enkhuizen.
    www.shbn.nl


  • 04 Februari 2015 - 16:52

    Marlon Hulst:

    Hoi Myrthe,

    Mooi om al je ervaringen en belevenissen te lezen. Geniet nog even van de l;aatste weken in het cp centrum

    Groetjes, Marlon

  • 04 Februari 2015 - 20:12

    Hedda:

    Wederom hartstikke leuk om je uitgebreide verslag te lezen. Je schrijft zo beschouwend dat het net lijkt of je er zelf bent.
    Groetjes Hedda.

  • 05 Februari 2015 - 20:59

    Evelien Jellema:

    Wat weer een prachtig verhaal Myrthe. Je bent een blij en mooi mens zo te lezen in je verhaallijn. Geniet de laatste weken en ik voel zeker voor zo"n lekkere massage.
    Liefs Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Actief sinds 20 Okt. 2014
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 9134

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2014 - 26 Februari 2015

Mijn eerste reis: bestemming India en Nepal!

Landen bezocht: