Eerste weekje in india - Reisverslag uit Pololem, India van Myrthe Bakels - WaarBenJij.nu Eerste weekje in india - Reisverslag uit Pololem, India van Myrthe Bakels - WaarBenJij.nu

Eerste weekje in india

Door: myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

10 November 2014 | India, Pololem

Hallo allemaal,

Terwijl ik dit schrijf zit ik op het strand in Goa, Palolem. Even een weekendje eruit samen met Celine, genieten van India en uitrusten van een zeer indrukwekkende week in de school.

Maartje heeft het goed voor elkaar, wat heeft ze in 7 jaar veel kunnen opbouwen voor de kids. Het is een mooi verblijf, de kids hebben bijv. allemaal een eigen bedje wat niet vanzelfsprekend is in India. Ze worden goed verzorgd door de helperwomen, zij maken eten voor ze (en ons), dagelijkse schone kleding en persoonlijk hygiëne. De kids gaan dagelijks naar 'school' en hebben een vast programma. Er is een teacher aanwezig en tussendoor hebben de kinderen 1 op 1 momenten met Maartje en ons, de vrijwilligers.
Tijdens deze momenten krijgen de kinderen individuele hulp op gebied van fijne en grove motoriek, communicatie, lezen, spraak en taal etc. 
De kinderen zijn heel divers in hun beperking. De ene erger dan de ander. Een aantal kinderen zijn autistisch, waarvan 1 wel heel heftig dat hij de hele dag alleen maar door de speelhal loopt. Met hem communiceren is bijna niet mogelijk.  Hij heeft alleen zichzelf en zijn kauwslang. Gelukkig ben ik wel wat gewend vanuit mijn stage maar als een leek de kinderen zou zien dan zouden ze wel even schrikken.  Ondanks alle beperkingen zowel lichamelijk als geestelijk zijn ze stuk voor stuk lief.  Allemaal hun eigen karaktertje en soms wel eens stout,  maar daar ben je kind voor! 
Ze hebben me met open armen ontvangen, voel me in 1 week er al helemaal bij horen.

Ik ben de 2e dag meteen begonnen met 1 op 1 momenten met de kinderen.
Niet heel makkelijk vanwege de taalbarrière. Veel kinderen begrijpen en 'spreken' Kanada en sommige Engels. Maar grotendeels in aangewezen op ondersteunende gebaren met pictogrammen of foto's. 
Deze week stond vnl in het teken van de kinderen leren kennen en kijken wat ze kunnen.
Daarnaast heb ik een yogales gegeven. Niet echt yoga,  ze noemen hier alles 'yoga' aan excercices. Celine en ik moeten elke dag een yogales geven.  Dit naar eigen invulling.... gericht op motoriek,  spraak, taal ondersteunde gebaren etc alles kan.  Het was een hele uitdaging om voor de klas te staan!

Het was kortom een zeer vermoeiende en intensieve week, maar wat heb ik al veel geleerd!! Ik moest in het begin wel wennen, voornamelijk het klimaat. Het is hier winter maar in Nederland zou dit als hittegolf bestempeld worden. Je zweet je kapot hier.... je hebt echt wel minimaal 2 douches nodig per dag. 
Cultuurchock? Nee helemaal niet.... voel me op me gemak hier. Het is hier prachtig; overal palmbomen, loslopende koeien (wel veel honden) en echt wel lieve mensen. 

Oh jeetje ik merk dat ik zoveel wil vertellen over deze week, maar het is te veel voor in 1 blog.  In een volgende blog zal ik meer vertellen over het dagelijkse programma wat hier is.
Maar voor nu is het misschien fijn om te laten weten dat het goed gaat!  Ik heb het onwijs naar me zin en ben blij dat Celine er Is!  Ze helpt me veel om wegwijs te worden in het hechtische india! 
Ik vind het heerlijk om basic te leven, je hebt echt niet zoveel nodig.  En die koude douchen wennen ook snel, ik ben gelijk wakker in de ochtend! Al zou af en toe een warme douche heerlijk zijn natuurlijk.

Celine en ik hebben een groot dakterras tot onze beschikking waar we ons kunnen terugtrekken in de avonden en natuurlijk tijdens de eetmomenten. 

Vrijdag zijn we naar Goa vertrokken met de trein en vol dat hij was! We zaten 3 uur in trein voor 100 roepies,  zo'n 1,50 Euro haha. We zaten in  het gangpad want er was geen plek meer in de coupés. Gaandeweg kwamen er steeds meer mensen bij. Kinderen sliepen over elkaar heen. ... en niemand zeurde dat het vol was. Lovely.... Echt!

We hebben 3 nachten in een guesthouse geslapen voor 3,00 euro per nacht ongeveer p.p. Het eten is ook zo goedkoop! Het is werkelijk een feestje,  zo voelt het voor ons.
En mijn blonde haar vinden ze maar prachtig,  een heel gezin op het strand wilde met mij op de foto vanwege me haar. Dat voelde heel apart!

Nou het fijne weekendje in goa zit er bijna op. Nu ons laatste ontbijt in goa, genieten van de zon en einde van de middag weer met trein naar Kundapur! Mijn tweede weekje in! Liefs

  • 10 November 2014 - 06:47

    Cindy:

    Lief zusje, dat klinkt toch allemaal heel goed!!! Ben blij voor je!!!!
    Ik weet niet of je kunt Appen, ik probeer je wel een berichtje te sturen straks.
    Hier in Düsseldorf is het nu langzaam kouder aan het worden. Ongezellig weer. De kerstmarkt is al bijna af in de stad en die begint romd de eerste Adventsdag... Is volgende week ergens. Dan is Duitsland weer in kerstsfeer, terwijl jij in het warme en mooie India zit! Geniet er Maar lekker van hoor!
    Dat er veel zwerfhonden zijn in India is bekend. Triest...
    Nou lief zusje, geniet nog Maar fijn en tot Blogs!

    Kuss, Cindy :*

  • 10 November 2014 - 21:12

    Marga:

    Lieve Myrthe, ook al hebben we in het weekend met elkaar geskypt, toch is het erg leuk om te lezen hoe je in India je tijd doorkomt: zinvol, druk, hartverwarmend, tevredenheid, geliefd, happinez , al deze woorden zijn op dit moment voor jou van toepassing. Dikke kus van het thuisfront.

  • 11 November 2014 - 09:24

    Marja Stokhof:

    He Myrthe, heb net heerlijk je blog gelezen, het gaat goed met je! Geweldig. Vandaag komt Marcel hierheen om samen aan de presentatie te werken die in het voorjaar in het land (!) gehouden zal gaan worden. Ben Benieuwd hoe dat zal gaan. Vanuit hier mijn hartelijke groet en knuffel. Marja Stokhof

  • 11 November 2014 - 18:18

    Marieke Slangenberg:

    Wat leuk om te lezen dat je het zo naaf je zin hebt ik had ook niet anders verwacht;) leuk on je verhaaltjes allemaal te lezen. Ben heel benieuwd naar het vervolg. Liefs marieke

  • 11 November 2014 - 20:55

    Wouter:

    Leuke blog Myrth! Super fijn dat je het zo naar je zin hebt en zo goed gaat! Ik kan alleen maar zeggen, geniet er zoveel mogelijk van! Het is zo voorbij ook al lijkt dat nu misschien nog niet zo!

    Geniet lekker!
    Dikke kus!

  • 11 November 2014 - 21:28

    Uulco:

    jouw 2e blog weer met veel interesse gelezen. Ben blij dat het allemaal zo goed gaat en wat zul jij veel ervaringen op doen. Zie al weer uit naar de volgende blog. Kun je ook een mooie foto van het strand van Goa er op zetten, al was het maar om mij en wellicht anderen lekker te maken haha.

    liefs uulco

  • 12 November 2014 - 15:45

    Anna:

    Lieve Myrthe! Wat een mooi verhaal. Ik vind het mooi om je ervaringen te lezen, wat soms komt met vermoeid zijn van alle indrukken. Fijn dat je het zo fantastisch daar hebt! Bijzonder hoe je zoveel kan ervaren en mee maken in één week. Voor ons lijkt de tijd dan zo langzaam te gaan. Ik vertel net aan mijn "kantoor genoot" dat je op het strand in Goa bent, ze komt uit India. Ze vind het mooi om te horen. Geniet! En vertel zo veel je kwijt wil in je blog zou ik zeggen! Ik vind het erg leuk en mooi om te lezen! Veel liefs Anna

  • 12 November 2014 - 17:00

    Marloes:

    Eej Myrthe!

    Wat heerlijk om je verhalen zo te kunnen lezen! Ga vooral zo door, maar vergeet niet te genieten ondanks alle drukte en hectiek.

    Liefs

  • 12 November 2014 - 19:21

    Myrthe Bakels:

    wat leuk om jullie reacties te lezen!!!! Super leuk!
    Ik heb eindelijk tijd om even wat foto'S erop te zetten. Enjoy en tot blogse :)

  • 13 November 2014 - 08:48

    Vivian:

    Hoi Myrthe! Nogmaals leuk om je verhalen te lezen en de foto's te bekijken! Je bent al een beetje ingeburgerd qua kleding, zie ik al! Je reisgenootje/collega ziet er behulpzaam uit en volgens mij hebben jullie het gezellig samen. Veel plezier! X

  • 14 November 2014 - 10:21

    Marga:

    Lieve schat, we kunnen aan je zien dat je het daar geweldig naar je zin hebt. Je foto's geven een unieke indruk van je leventje daar in India. Nu heerlijk genieten van het weekend. dikke knuffel van ons

  • 15 November 2014 - 16:28

    Michelle :

    Wat een levenservaring doe je op, geweldig om je blog te lezen .

  • 16 November 2014 - 10:56

    Hedda Van Straaten:

    Leuk geschreven Mythe. Je geeft een goed beeld van hoe het daar is en van wat je meemaakt.
    Ben nu al benieuwd naar je volgende verslag!


  • 16 November 2014 - 21:23

    Evelien Jellema:

    Ha lieve Myrthe
    Wat een prachtige berichten, goed om te lezen dat je het naar je zin hebt en je al helemaal hebt overgegeven aan alles wat India met je doet. De kinderen zullen blij me je zijn met wie je bent en wat je doet en ik kan me voorstellen dat ze daar onder de indruk zijn van je haar. Geniet van alles wat op je pad komt en ik hoop dat je de kinderen wat kunt helpen ook al zal dat best moeilijk zijn in een korte tijd en een andere taal.De aandacht zal hen in ieder geval gd doen en dat kan ook zonder worden.
    Veel plezier,
    Liefs Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Actief sinds 20 Okt. 2014
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 9150

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2014 - 26 Februari 2015

Mijn eerste reis: bestemming India en Nepal!

Landen bezocht: