Nepal....in 1 woord; wauw! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Myrthe Bakels - WaarBenJij.nu Nepal....in 1 woord; wauw! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Myrthe Bakels - WaarBenJij.nu

Nepal....in 1 woord; wauw!

Door: myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

19 Januari 2015 | Nepal, Pokhara

Dag Nederland!!

Nederland; het land van Amsterdam, kaas, tulpen, wiet, en vooral van Persie, Robben, Snijder en Louis van Gaal.
Dat is het gene wat ze hier meteen zeggen in Nepal!!
Ze vinden ons Nederlands voetbalteampje maar fenomenaal.

Eindelijk weer een blog, eindelijk even tijd voor!
Inmiddels verblijf ik meer dan 2 weken in Nepal.....en ik ben verliefd op dit land. Het begon al op het vliegveld in Delhi. Mijn vlucht ervoor was vertraagd dus moest letterlijk rennen naar mijn overstap voor vliegtuig naar Kathmandu. Bij aankomst van de gate (in mijn harembroek, shirtje en slippers) moest ik hard lachen.
Allemaal wachtende kleine nepalezen met dikke winterjassen en wolle mutsen. Ze straalde vriendelijkheid uit, voelde me toen al op mijn gemak. Dit integenstelling met Indiase bevolking. Dat moest goed teken zijn!!

De eerste twee weken verbleef ik in Thamel, Kathmandu.
Een super fijn guesthouse met lieve mensen en een super deluxe room ivm weinige gasten. Een kingsizebed, tv en warme douche. Erg fijn een warme douche na 9 weken in India met koude  douche! In Thamel was het koud, in de zon fijn maar uit de zon brrr...
Helaas heb ik mijn slippers moeten verruilen voor mijn all stars en mijn rokken en harembroeken moeten verruilen voor mijn jeans. Dat was wel even wennen!
Thamel is een heel leuk plaatsje, wel gericht op toeristen. Het is laagseizoen dus niet zo toeristisch. En wat een winkeltjes.... met prachtige spullen. Sieraden, beeldjes,  kleren... prachtig. Ik ga voordat ik naar huis ga nog even me slag slaan.

Ik heb de eerste week weinig gedaan, ik was erg moe. Moe van India.... ja echt! Achteraf hoorde ik dat Celine ook doodmoe was en een week vrij had gekregen. Ik heb een eettentje gevonden waar ik elke ochtend breakfast en diner had. Het eten is hier geweldig en zulke fijne lieve mensen, sfeer is top. Het was beetje mijn tweede huisje haha.
Meteen de 1e dag in Nepal zijn heb ik mensen ontmoet waar ik hele week mee opgetrokken heb. Ze kwamen uit Australië, Argentinië en Finland. Erg gezellig! Voor het eerst weer sinds tijden een wijntje gedronken en zelfs naar een bar geweest hier (alles sluit hier rond half 12 haha). Wat kunnen de Nepalezen goed dansen en ze hebben super leuke muziek! In de eerste week heb ik o.a. Pashupatinath, de crematieplaats, bezocht dichtbij Kathmandu. In bijzijn van vele nepalezen, toeristen, straatverkopers, apen, honden en spelende straatkinderen zag ik families afscheid nemen van de overledenen. Een heel ritueel gaat er aan vooraf. Persoon wordt gewassen in de rivier, kon ik allemaal aanschouwen, en vervolgens gebeden gedaan en dan werd de persoon op hout gelegd. Hout werd ook op de overledenen gelegd en vervolgens werd het vuur aangestoken. En dat allemaal gewoon op straat in bijzijn van vele mensen. Nadat mijn nieuwe 'vrienden' vertrokken had ik weer nieuwe mensen ontmoet. Gek genoeg steeds alleen maar mannen....haha.
Ook al reis je alleen, je bent echt nooit alleen!!
In Kathmandu ook tempels bezocht zoals Swayambhunath ook wel 'monkeytempel' en naar Bodhnath (Boudha) geweest. Op beide plekken monniken mogen aanschouwen terwijl ze bezig waren met hun prayer. Naar Bodhnath ging ik alleen en mocht ik voor de monniken plaats nemen, normaal gesproken moet je achter hun blijven en niet storen. Het was prachtig van zo dichtbij... hun 'zang' en de trommels erbij, dat was een emotioneel momentje.

In de tweede week heb ik een project voor wouter bezocht, om te kijken of het wat is voor zijn website. Bij aankomst werd ik omringd door alle kinderen en moest ik de hele dag spelletjes doen, erg vermoeiend. Ik had verwacht dat de kids tussen 3 en 9 zouden zijn maar het zijn allemaal pubers. Een vrijwilliger kan er niet veel doen, want ze kunnen alles zelf. De vrijwilliger is er alleen om mee te spelen. En daarnaast gaan de kids overdag naar school en is en dus niks te doen voor de vrijwilliger. Goed dat ik erg dus ben geweest.

Afgelopen donderdag ben ik samen met een Duitse jongen naar Pokhara afgereisd. Om 7 uur in de ochtend vertrok de bus en we arriveerden om 2 uur. Mooie busreis... wat een natuur! Wederom een fijn guesthouse!

Pokhara is stuk warmer dan Kathmandu, en geen smog en vuil. Wat een rust ineens, dat is best wennen. Al een flinke klim gemaakt naar tempel op berg 'Word peace pagoda' en bootje gehuurd met mensen en het Phewa meer op geweest (uitzicht op Himalaya... wauw!). Vandaag wandeling gemaakt naar de Devi's waterval en een grot.
In eerste instantie zou ik een trek gaan doen maar besloten dat ik dat niet ga doen. De Duitse jongen is sinds gisteren met een Engelse (allebei fotograaf, veel van geleerd) begonnen met een trekking. Een pittige; de Annapurna base camp trek van 8 dagen, en op dit moment niet geheel ongevaarlijk... en risico's.
Ik kon een lichtere trek doen, maar 2 maanden geen beweging gehad. Dat zou nog wel eens zwaar kunnen zijn. Daarnaast weet ik zeker dat ik weer terug kom in Nepal en dan wil ik het samen doen met degene met wie ik ben. Stuk gezelliger! Daarnaast wil ik deze twee weken heel graag besteden aan het doen van cursussen, reiki en ayurvedic massage. Kijken wat ik wil. Ben op moment zoekende wat ik wil in mijn leven en werk. En natuurlijk dingen van Nepal zien, o.a. nog naar Chitwan National park met vele dieren!

De tijd vliegt... volgende week 2 februari start ik in revalidatiecentrum voor kinderen met cp, kijken wat ik daar kan doen! Daar ga ik 3 weken aan de slag en daarna is mijn reis alweer voorbij... 25 februari vlieg ik terug Nederland! Maar voor die tijd zeker nog een nieuwe blog!

Helaas nog geen foto's Nepal, ik gebruik een tablet en daarmee kan ik geen foto's uploaden van mijn camera. Oké een paar dan.... Door andere gemaakt.

Wordt vervolgd! Dikke kus uit Nepal! NAMASTE!

P.s. ik moest wel weer even omschakelen bij het schrijven van de blog in het nederlands, 3 maanden alleen maar Engels aan het praten en denken.... hihi!





  • 19 Januari 2015 - 17:18

    Daniela:

    Myrthe! Wauw wat een avonturen beleef je! Ik ben zo blij dat je deze stap hebt genomen en je het naar je zin hebt. Ik ben bijna bang dat je straks niet meer terug wilt komen =p haha. Doe lekker je ding, geniet ervan en stiekem ben ik wel weer blij als ik na 25 februari weer een kopje thee met je kan drinken :)
    Liefs uit het koude Groningen. xx

  • 19 Januari 2015 - 20:46

    Cindy:

    Hey Myrth, wat een leuke belevenissen allemaal! Kun je daar geen leuke job vinden? Voor een jaartje? :-))
    Geniet nog maar lekker en als je mij à.j.b ff het adres wilt sturen van het tehuis waar je komt... Dan kan ik je daar een kaartje sturen! Kus uit een koud Duitsland! :-*

  • 19 Januari 2015 - 21:23

    Marga:

    Lieve Myrthe, gelukkig hebben we de e-mail nog gehad om je de laatste weken te volgen. Fijn dat je een nieuwe blog hebt geschreven want ik ben ervan overtuigd dat iedereen weer erg benieuwd is naar je belevenissen in Nepal. Geniet van de prachtige natuur, want dat heb ik natuurlijk even gegoogled. Het nodigt mij ook uit om dit land te bewonderen. Over 5 weken ben je weer in ons midden en kun je nog een beetje 'winter ' meemaken. dikke kus je mamsie

  • 19 Januari 2015 - 22:41

    Hedda:

    Hoi Myrthe. Bedankt weer voor je prachtige verslag. Wat maak jij een hoop mee! Ontzettend leuk om
    je op deze manier te volgen. Geniet nog maar lekker want zoals je schrijft vliegt de tijd.
    Liefs uit een mistig koud en nat Uithoorn.

  • 21 Januari 2015 - 08:42

    Annet:

    Heee Myrthe. Weer een leuk verhaal om te lezen!
    Geniet van je laatste weken daar!!! Xx

  • 21 Januari 2015 - 12:32

    Vivian:

    Heeeee Myrthe! Wat leuk om te lezen! Zoals je moeder ook al schrijft, vind ik het ook mooi om je belevenissen te lezen. Je ziet er goed uit met al die mannen om je heen:) Have fun en geniet er maar van! Kun je een keer Nepalese muziekjes laten horen als je weer in NL bent? X

  • 24 Januari 2015 - 23:10

    Evelien Jellema:

    ha lieve Myrthe.
    wat een enthousiaste verhalen, heerlijk te ,lezen en te merken hoe je geniet. Veel, heel veel indrukken,gesprekken,ervaringen die je allemaal in je "rugtas"meeneemt naar huis. Een bijzondere belevenis en m.n Nepal,ik kan me door jouw verhalen te lezen een beetje voorstellen hoe het daar is.
    Ben heel benieuwd hoe de laatste weken ,geniet ervan.
    liefs Uulco en Evelien

  • 22 Oktober 2015 - 08:14

    Cis:

    Beste myrte,

    Ook ik ben van india nu in nepal beland. Mijn doel is hier om onder andere een goede reiki teacher te vinden en het liefst in de omgeving van pokhara. Heb jij er toen 1 gevonden en was die goed en betaalbaar?
    Hoor het graag van je!
    Groetjes een fellow traveler!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Actief sinds 20 Okt. 2014
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 9148

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2014 - 26 Februari 2015

Mijn eerste reis: bestemming India en Nepal!

Landen bezocht: